Πέμπτη, 16 Απριλίου 2015

ΑΙ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΑΝΑΤΣΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΥΣΗ



             ΑΙ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΑΝΑΤΣΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΥΣΗ                                                                   
                                                             

Αρκετοί βυθισμένοι στο άπειρο του παραλογισμού του λογικού ανθρώπου μιλούν υποτιμητικά για τους θρησκόληπτους και στους λάτρεις των παραμυθιών. Θεωρούν, όπως ακριβώς οι Ιησουίτες, ότι οι αντιλήψεις τους «φέρουν» την απόλυτη αλήθεια. Σε ένα κόσμο που το άτομο είναι υπεύθυνο για την επιβίωση του, μόνο  η πίστη σε μύθους και ουτοπίες για καλύτερους κόσμους, δίνουν νόημα στο αγώνα για την ζωή. Ποιος ο λόγος να αγωνίζεσαι για οτιδήποτε αν και η αυριανή μέρα είναι σαν την χθεσινή;
   Μια από τις πολλές παρανοήσεις της εποχής μας, είναι ότι επαναστάτης θεωρείται ο ρεαλιστής που φτιάχνει ένα σωστό επαναστατικό σχέδιο, πλήρους άρνησης του παλαιού. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα γιατί είναι αδύνατο να κατανοήσεις τον κόσμο αν δεν θέλεις  να τον αλλάξεις. Πρέπει να πιστέψεις στον μύθο ότι μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο για να τον κατανοήσεις. Ο γέρο Μαρξ έφτασε στην πιο επιστημονική κριτική του κόσμου γιατί ακριβώς πίστευε αυτόν τον μύθο. Να έρθουμε στο πιο διαδεδομένο παραμύθι, αυτό της ύπαρξης του θεού. Ο δυτικός κόσμος παρά το υψηλό του βιοτικό επίπεδο, είναι ένας απίστευτα σκληρός κόσμος. Γιατί απελευθερώνοντας το άτομο από την δουλεία το έκανε  υπεύθυνο για την επιβίωση του, μεγεθύνοντας έτσι τον φόβο του θανάτου. Να αναλογιστούμε, ότι σήμερα η ενδεχόμενη αδυναμία να εξασφαλίσουμε την επιβίωση μας και της οικογένειας μας, φοβίζει λιγότερο, γιατί όλοι βρίσκονται σε παρόμοια  κατάσταση που εν πολλοίς δεν είμαστε υπεύθυνοι εμείς.  Ο άνθρωπος στα πρώτα χρόνια της ύπαρξης του θεοποίησε τα ανώτερα ζώα της τροφικής αλυσίδας, επειδή αν είχε παρόμοιες ιδιότητες θα επιβίωνε ευκολότερα στον αφιλόξενο κόσμο της κυριαρχίας της φύσης. Η εξέλιξη των κοινωνιών έδωσε στον θεό περισσότερο πνευματικά χαρακτηριστικά. Ο χριστιανισμός στην πράξη είναι μορφή αθεΐας μια και δεν προσωποποιεί τον θεό αλλά του δίνει ηθικά χαρακτηριστικά. Τον ηθικό κώδικα, δηλαδή, αξιών που αν επικρατούσε θα μας έκανε να αντέξουμε τον ανταγωνισμό των άλλων. Τι κάνει όμως το άτομο να οραματίζετε πράγματα που δεν έχουν πραγματωθεί; Οι ιδέες  αυτές προέρχονται από την ερωτική εμπειρία του ανθρώπου, που σε αντίθεση με τα άλλα ζώα(διαδικασία κυρίαρχου αρσενικού) εκφράζει την ένωση των ανθρώπων. Ανεξάρτητα αν συνήθως αισθανόμαστε μόνοι πριν και μετά την πράξη. Λόγου χάρη, η ιδέα της αλληλεγγύης, προέρχεται από το γεγονός , ότι από μηδέν έως πέντε χρονών επιβιώνουμε μόνο χάρη της αλληλεγγύης των γονέων μας. Τι χαρακτηριστικά έχει  ο προτεστάντης θεός του κόσμου μας; Ενσαρκώνει τις παρακάτω τρείς ηθικές αξίες δικαιοσύνη, αλήθεια, αγάπη. Η πίστη σε μύθους δεν είναι φυγή από την πραγματικότητα, αλλά έκφραση της απόλυτης βεβαιότητας ότι μπορούμε να ζήσουμε. Ο επαναστάτης δεν είναι ούτε υπεράνθρωπος ούτε ανώτερος από τους άλλους, απλά πιστεύει στον απόλυτο μύθο, της ακράδαντης πεποίθησης ότι μπορούμε να κάνουμε καλύτερο τον κόσμο μέσω της ένωσης μας με τους άλλους. Ψάχνει την ευτυχία στο σήμερα και δεν την οραματίζετε μόνο στα όνειρα του επειδή την θεωρεί ανέφικτη.
   Η προσωποποίηση των θεϊκών ιδιοτήτων στις χριστιανικές θρησκείες γίνεται μέσω των αγίων. Οι άγιοι είναι διαφορετικοί από χριστιανισμό σε χριστιανισμό, όπως επίσης  στον χώρο και στον χρόνο. Όλοι όμως ενσαρκώνουν την ίδια ιδιότητα πνευματικότητας, όπως ορίστηκε από τον ιουδαϊσμό , να ταΐζεις τους πεινασμένους, να καλοδέχεσαι τους μετανάστες και να προστατεύεις τον φτωχό από την αυθαιρεσία του πλούσιου. Η μορφή των αγίων του σήμερα προέρχεται από τον μεσαίωνα ειδικά του Αι Βασίλη. Η καταγωγή του Αι Βασίλη των ορθοδόξων είναι  από  την Καισάρεια της Καππαδοκίας. Η Καππαδοκία ήταν η περιοχή εκείνη  της ανατολής με την πιο ανεπτυγμένη φεουδαρχία. Οι λαοί της Καππαδοκίας στέναζαν από την πιο σκληρή τυραννία. Δεν μπορούσαν να αντιδράσουν οι ίδιοι, γιατί η δουλεία ήταν για αυτούς η φυσική κατάσταση πραγμάτων, έτσι είχαν ανάγκη μυθικές μορφές με ανώτερες ιδιότητες να τους προστατεύουν. Ο Μέγας Βασίλειος ήταν ένας λιπόσαρκος, αυστηρός, ξερακιανός, ρακένδυτος τύπος που όλη του η δύναμη βρισκόταν στην ψυχή και στην φωνή του. Στην υπεράσπιση  των αδύναμων δεν δίσταζε να τα βάζει ακόμα και με αυτοκράτορες, που για τους ανθρώπους της εποχής, σε συμβολικό επίπεδο ήταν ο πατέρας στην Αγία Τριάδα των ορθοδόξων. Ο δικός μας Αι Βασίλης είναι το σύμβολο της δικαιοσύνης, της απαντοχής και της προστασίας σε ένα αφιλόξενο κόσμο. Ο γέρος των Χριστουγέννων από το Ροβανιέμι έχει τα χαρακτηριστικά του τόπου καταγωγής του. Εκεί ο δυνάστης του ατόμου είναι πιο απάνθρωπος, η φύση. Για να φανταστούμε την σημασία του Γέρου των Χριστουγέννων ας κάνουμε ένα νοητικό πείραμα. Ας φανταστούμε το σπίτι μας και την οικογένεια μας σε ένα μέρος που για να δεις άλλο άνθρωπο πρέπει να διανύσεις πέντε χιλιόμετρα απόσταση που το καλοκαίρι είναι περίπατος, το χειμώνα όμως  μες  στο χιόνι στους  πλην δέκα, είκοσι και τριάντα  βαθμούς είναι σωστή περιπέτεια και συγχρόνως να είσαι αποκλεισμένος στο σπίτι σου για τρείς μήνες. Αλήθεια σε τέτοιες συνθήκες, θα μας αρκούσε το διαδίκτυο και το facebook, για την αναγκαία προς επιβίωση ανθρώπινη παρουσία;  Ο Αι Βασίλης των βορείων στην ψύχη των παιδιών είναι πιο σημαντικός  από τον Καππαδόκη  συνάδελφο του. Δεν τους συνδέει μόνο με την ενδεχόμενη ύπαρξη ενός καλύτερου κόσμου αλλά με την ίδια την ύπαρξη του είδους μας . Είναι η απόδειξη ότι ανήκουν  στο είδος των ανθρώπων και δεν έχουν ξεχαστεί σε ένα μακρινό πλανήτη. Ταξιδεύει με το φανταστικό του έλκηθρο πέρα  από τα όρια του φυσικού και τρυπώνοντας μέσα από τις καμινάδες, φέρνει τα απεσταλμένα από κάποιον άγνωστο δώρα. Ο  σημερινός Αι Βασίλης της Ευρώπης του καταναλωτισμού έχει ακόμα πιο ανθρώπινο πρόσωπο. Ένα υπαρχτό , μυθικό πρόσωπο για μικρούς και μεγάλους, είναι η έκφραση της αγάπης από ένα άγνωστο που κάτω από δύσκολες συνθήκες κομίζει  το δώρο κάποιας στιγμιαίας χαράς την ίδια μέρα μια φορά τον χρόνο. Η πιο ωραία υπόσταση αυτού του μύθου είναι ότι αυτός ο άγνωστος , είμαστε εμείς οι ίδιοι που μια φόρα τον χρόνο επιτρέπουμε στον εαυτό μας να μας αγαπά.
     Ο Αι Βασίλης υπάρχει στον βαθμό που οι γονείς και οι δάσκαλοι, φροντίσουν να μας μάθουν τον μύθο πως η χαρά της ζωής μπορεί να διεκδικηθεί λόγω της ύπαρξης των άλλων ανθρώπων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου